akceptacja-siebie

AKCEPTACJA SIEBIE

Posted on Posted in artykuły

Człowiek żyjący w XXI wieku pewnie coraz częściej zadaje sobie pytanie jak nie zwariować w dzisiejszych czasach. Gubią się gdzieś wartości, priorytety się zmieniają, oczekiwania sięgają zenitu, a człowiek w tym wszystkim często samotny i zagubiony. Relacje społeczne przegrywają w wyścigu z rzeczami materialnymi. Niegdyś wyznawane wartości jak już wcześniej wspomniane relacje społeczne czy rodzina, szacunek, pomaganie innym stają się niemodne, raczej każdy skupia się na sobie i poprawie swojego bytu, a inne osoby niekonieczne go interesują. Wiele osób nie potrafi się w tym wszystkim odnaleźć, gdyż kłóci się to z zasadami w jakich duchu był wychowywany co może powodować samotność, poczucie inności czy niesprawiedliwości.

 

Jednak na szczęście jesteśmy ludźmi wolnymi i to w dużej mierze od nas samych zależy jak pokierujemy naszym życiem i kogo do niego zaprosimy. Nie trzeba gonić za tym co pokazuje telewizja, bo zazwyczaj dalekie jest to od rzeczywistości, a my wła- śnie w rzeczywistości żyjemy na tu i teraz, a nasze życie to nie program telewizyjny, a my nie jesteśmy aktorami. Jesteśmy ludźmi z wadami i zaletami, więc nie dążmy do ideału jakiego nie ma. Dążmy do akceptacji siebie, a wtedy wiele spraw stanie się zdecydowanie łatwiejszymi.

 

Czym jest zatem akceptacja siebie? Można by było rzec, że byciem wyrozumiałym dla siebie samego w myśleniu na swój temat. Czyli nie krytykowaniu się, że jest się beznadziejnym nieudacznikiem, głupkiem, leniwym czy brzydalem. Nie potępianie siebie za swoje decyzje i zachowania. Akceptacja siebie to składowa pewności siebie, a człowiek pewny siebie nie powie o sobie nie przyjęli mnie na dane stanowisko bo jestem do niczego tylko pomyśli, że skoro w tej pracy się nie udało to spróbuje w innej, gdyż zna swoją wartość i nie bę- dzie się załamywał z powodu jednej porażki. Samoocena jest ważnym aspektem w naszym życiu, ponieważ wiele rzeczy od niej zależy. Samoocena może mieć wpływ na pracę zawodową, relację z innymi. Jeśli źle siebie spostrzegasz raczej nie podejmiesz wyzwania w poszukiwaniu nowej pracy, tylko będziesz wykonywać dotychczasową choć wpędzać cię ona będzie w negatywny nastrój. Bo przecież będziesz myśleć o sobie źle i nie będziesz wierzyć w swoje możliwości. A jak często ci się zdarza porównywać do innych, widzieć innych jako lepszych, albo czy zdarzyło ci się z powodu twojej niskiej samooceny unikać innych? Brak akceptacji siebie może powodować izolowanie się od innych, przygnębienie czy stany lękowe. Na to jak spostrzegamy siebie w dorosłym życiu mają wpływ wczesne relacje z bliskimi, w zależ- ności od tego jak się do nas zwracano, czy chwalono czy krytykowano i czy była to krytyka konstruktywna czy obraźliwa, czy było wsparcie od najbliższych. Ponieważ w dorosłym życiu myśląc o sobie często powtarzamy słowa słyszane na nasz temat, które często nie są prawdą, lecz my przyjmujemy to za stan faktyczny. Jeśli przez dużą część swojego życia słyszało się „ty jesteś leniwy”, „ty nie nadajesz się do niczego”, lub by- ło się porównywanych do innych, że wszyscy są lepsi od nas, więc nie ma co się dziwić, że twoje obecne myślenie jest negatywne o sobie. Jednak teraz kiedy jesteś już dorosły możesz zweryfikować swoje my- ślenie i sprawdzić prawdziwość my- ślenia na swój temat, czy czasem nie zniekształcasz negatywnie obrazu samego siebie. Akceptacja siebie to akceptacja siebie z wadami i zaletami. Zatem daj sobie przyzwolenie na posiadanie wad, ale to nie musi oznaczać, że jesteś nie fajny czy nie atrakcyjny. Jeśli do jednego worka wrzucilibyśmy twoje wady i zalety, to nie moglibyśmy o tobie powiedzieć jednoznacznie, ale moglibyśmy powiedzieć, ze masz cechy bardziej i mniej pożądane. Wiec nie pomijaj swoich pozytywów, bo zapewne takie istnieją tylko z jakiegoś powodu je minimalizujesz i nie chcesz docenić. Zawsze swoje wady możesz potraktować jako wyzwanie i podjąć z nimi walkę w celu zmiany cechy, zamiast sobie wrzucać, że jesteś do niczego czy coś jest od ciebie nie zależne. Być może znajdziesz coś na co możesz mieć wpływ zamiast narzekać.

 

Staraj się także polubić siebie i swoje wady.

To one także są częścią ciebie, a skoro niektórych nie da się wyeliminować to lepiej je zaakceptować niż walczyć z nimi przez całe życie. Szukaj swoich mocnych stron i zachowań z któ- rych możesz być zadowolony, doceniaj siebie za drobne rzeczy nie szukaj wzniosłych sytuacji, bo raczej w codziennym życiu ich nie wiele. Naucz się uśmiechać choćby do samego siebie i być miłym w myśleniu o sobie, nie krytykuj się i nie oceniaj zbyt surowo. Jesteśmy ludźmi i popełniamy błędy, ale dzięki tym błędom także się uczymy i rozwijamy. Zwróć uwagę na swoje myśli na swój temat, spróbuj żeby były bardziej konstruktywne. Nie pozwól, aby inni źle o tobie mó- wili, naucz się siebie bronić, nikt nie ma prawa cię obrażać. Jak powiedział Henry Ford, czy myślisz, że możesz, czy myślisz, że nie możesz, w  obu przypadkach masz rację. Także wiele spraw zależy od tego jak sobie o nich pomyślisz. Nie chodzi o optymistyczne myślenie bo ono nie do końca jest obiektywne, ale bardziej o racjonalne, logiczne myślenie poparte dowodami na swój temat. Nie mylić dowodów z myśleniem tak mi się wydaje, że tak jest. Spójrz obiektywnie i zadaj sobie pytanie o konkrety. W akceptacji siebie waż- ne wydaje się także wyrażanie swojego zdania. Osoba pewna siebie nie będzie miała obaw przed powiedzeniem o tym co myśli na dany temat choćby miała być jedyna w grupie która tak myśli. Nie będzie zastanawiać się jak ją ktoś oceni i czy komuś podpadnie swoją wypowiedzią pod warunkiem że jest to komunikat konstruktywny. Człowiek akceptujący siebie, szanuje także swoje poglądy i nie boi się nimi dzielić. Wielu ludzi czuje nieśmiałość w sytuacji kiedy ma wyrazić swoją opinię na dany temat ponieważ nie wie jak zostanie odebrana przez innych. Co często skutkuje wycofaniem się z wyrażenia swojego zdania albo podporządkowaniu się innej opinii z obawy przed oceną albo odrzuceniem. Aby można było siebie akceptować potrzeba tak- że odkrywać swoje potrzeby, marzenia i dążyć do ich realizacji. Myśleć o tym co jest nam potrzebne i dbać o samego siebie, bo któż inny zna nas lepiej od nas samych. Czasami trzeba zajrzeć w głąb siebie i zobaczyć swoje marzenia, które gdzieś po drodze się utraciło lub po prostu inne sprawy stały się ważniejsze.

 

Reasumując akceptowanie siebie to mówiąc najogólniej to czucie się dobrze we własnej skórze. Jak o to zadbać?

  1. Wyrażaj się o sobie z szacunkiem.
  2. Zrób listę rzeczy z których możesz być dumny w danym dniu, niech będą to drobnostki nie szukaj rzeczy wielkich.
  3. Zwróć uwagę na swoje myśli, czy są racjonalne, czy nie prognozujesz negatywnie przyszłości. Jeśli obawiasz się przyszłości wypisz to czego się boisz i możliwe potencjalne rozwiązania z uwzględnieniem także tych negatywnych i poszukaj planu alternatywnego na wypadek gdyby nie wszystko poszło po twojej myśli, przygotuj się na możliwą porażkę, a wtedy zminimalizujesz zaskoczenie.
  4. Pokonuj swoje lęki. Zasada brzmi „jeśli się czegoś boisz, to zrób to”.
  5. Zwróć uwagę na swoje wady i spró- buj je zaakceptować, albo zastanów się z czego one wynikają i czy możesz mieć wpływ na swoje zachowanie, je- śli możesz to działaj.
  6. Rozwój osobisty jest bardzo waż- nym czynnikiem w dążeniu do akceptacji siebie. Zastanów się co mógł- byś dla siebie zrobić, aby poczuć się pewniej i zwiększyć swoje kompetencje. Może są jakieś uśpione marzenia, które warto teraz obudzić i wcielić w życie. Warto wiedzieć Człowiek żyjący w XXI wieku pewnie coraz częściej zadaje sobie pytanie jak nie zwariować w dzisiejszych czasach. Gubią się gdzieś wartości, priorytety się zmieniają, oczekiwania sięgają zenitu, a człowiek w tym wszystkim często samotny i zagubiony. Relacje społeczne przegrywają w wyścigu z rzeczami materialnymi. Niegdyś wyznawane wartości jak już wcześniej wspomniane relacje społeczne czy rodzina, szacunek, pomaganie innym stają się niemodne, raczej każdy skupia się na sobie i poprawie swojego bytu, a inne osoby niekonieczne go interesują. Wiele osób nie potrafi się w tym wszystkim odnaleźć, gdyż kłóci się to z zasadami w jakich duchu był wychowywany co może powodować samotność, poczucie inności czy niesprawiedliwości. Jednak na szczęście jesteśmy ludźmi wolnymi i to w dużej mierze od nas samych zależy jak pokierujemy naszym życiem i kogo do niego zaprosimy. Nie trzeba gonić za tym co pokazuje telewizja, bo zazwyczaj dalekie jest to od rzeczywistości, a my właśnie w rzeczywistości żyjemy na tu i teraz, a nasze życie to nie program telewizyjny, a my nie jesteśmy aktorami. Jesteśmy ludźmi z wadami i zaletami, więc nie dążmy do ideału jakiego nie ma. Dążmy do akceptacji siebie, a wtedy wiele spraw stanie się zdecydowanie łatwiejszymi. Czym jest zatem akceptacja siebie? Można by było rzec, że byciem wyrozumiałym dla siebie samego w myśleniu na swój temat. Czyli nie krytykowaniu się, że jest się beznadziejnym nieudacznikiem, głupkiem, leniwym czy brzydalem. Nie potępianie siebie za swoje decyzje i zachowania. Akceptacja siebie to składowa pewności siebie, a człowiek pewny siebie nie powie o sobie nie przyjęli mnie na dane stanowisko bo jestem do niczego tylko pomyśli, że skoro w tej pracy się nie udało to spróbuje w innej, gdyż zna swoją wartość i nie będzie się załamywał z powodu jednej porażki. Samoocena jest ważnym aspektem w naszym życiu, ponieważ wiele rzeczy od niej zależy. Samoocena może mieć wpływ na pracę zawodową, relację z innymi. Jeśli źle siebie spostrzegasz raczej nie podejmiesz wyzwania w poszukiwaniu nowej pracy, tylko będziesz wykonywać dotychczasową choć wpędzać cię ona będzie w negatywny nastrój. Bo przecież będziesz myśleć o sobie źle i nie będziesz wierzyć w swoje możliwości. A jak często ci się zdarza porównywać do innych, widzieć innych jako lepszych, albo czy zdarzyło ci się z powodu twojej niskiej samooceny unikać innych? Brak akceptacji siebie może powodować izolowanie się od innych, przygnębienie czy stany lękowe. Na to jak spostrzegamy siebie w dorosłym życiu mają wpływ wczesne relacje z bliskimi, w zależności od tego jak się do nas zwracano, czy chwalono czy krytykowano i czy była to krytyka konstruktywna czy obraźliwa, czy było wsparcie od najbliższych. Ponieważ w dorosłym życiu myśląc o sobie często powtarzamy słowa słyszane na nasz temat, które często nie są prawdą, lecz my przyjmujemy to za stan faktyczny. Jeśli przez dużą część swojego życia słyszało się „ty jesteś leniwy”, „ty nie nadajesz się do niczego”, lub by- ło się porównywanych do innych, że wszyscy są lepsi od nas, więc nie ma co się dziwić, że twoje obecne myślenie jest negatywne o sobie. Jednak teraz kiedy jesteś już dorosły możesz zweryfikować swoje myślenie i sprawdzić prawdziwość myślenia na swój temat, czy czasem nie zniekształcasz negatywnie obrazu samego siebie. Akceptacja siebie to akceptacja siebie z wadami i zaletami. Zatem daj sobie przyzwolenie na posiadanie wad, ale to nie musi oznaczać, że jesteś nie fajny czy nie atrakcyjny. Jeśli do jednego worka wrzucilibyśmy twoje wady i zalety, to nie moglibyśmy o tobie powiedzieć jednoznacznie, ale moglibyśmy powiedzieć, ze masz cechy bardziej i mniej pożądane. Wiec nie pomijaj swoich pozytywów, bo zapewne takie istnieją tylko z jakiegoś powodu je minimalizujesz i nie chcesz docenić. Zawsze swoje wady możesz potraktować jako wyzwanie i podjąć z nimi walkę w celu zmiany cechy, zamiast sobie wrzucać, że jesteś do niczego czy coś jest od ciebie nie zależne. Być może znajdziesz coś na co możesz mieć wpływ zamiast narzekać. Staraj się także polubić siebie i swoje wady To one także są częścią ciebie, a skoro niektórych nie da się wyeliminować to lepiej je zaakceptować niż walczyć z nimi przez całe życie. Szukaj swoich mocnych stron i zachowań z któ- rych możesz być zadowolony, doceniaj siebie za drobne rzeczy nie szukaj wzniosłych sytuacji, bo raczej w codziennym życiu ich nie wiele. Naucz się uśmiechać choćby do samego siebie i być miłym w myśleniu o sobie, nie krytykuj się i nie oceniaj zbyt surowo. Jesteśmy ludźmi i popełniamy błędy, ale dzięki tym błędom także się uczymy i rozwijamy. Zwróć uwagę na swoje myśli na swój temat, spróbuj żeby były bardziej konstruktywne. Nie pozwól, aby inni źle o tobie mó- wili, naucz się siebie bronić, nikt nie ma prawa cię obrażać. Jak powiedział Henry Ford, czy myślisz, że możesz, czy myślisz, że nie możesz, w  obu przypadkach masz rację. Także wiele spraw zależy od tego jak sobie o nich pomyślisz. Nie chodzi o optymistyczne myślenie bo ono nie do końca jest obiektywne, ale bardziej o racjonalne, logiczne myślenie poparte dowodami na swój temat. Nie mylić dowodów z myśleniem tak mi się wydaje, że tak jest. Spójrz obiektywnie i zadaj sobie pytanie o konkrety. W akceptacji siebie waż- ne wydaje się także wyrażanie swojego zdania. Osoba pewna siebie nie będzie miała obaw przed powiedzeniem o tym co myśli na dany temat choćby miała być jedyna w grupie która tak myśli. Nie będzie zastanawiać się jak ją ktoś oceni i czy komuś podpadnie swoją wypowiedzią AKCEPTACJA SIEBIE 7. Wyrażaj swoje zdanie i broń swojego stanowiska, nie bądź obojętny także wobec innych osób, których prawa zostały naruszone. Działaj w granicach nienaruszających terytorium innych ludzi bez zachowań agresywnych. 8. Daj sobie przyzwolenie na popełnianie błędów, nie bój się emocji i myśli jakie się wówczas pojawią, daj sobie czas na zaakceptowanie siebie w tej sytuacji, nie odcinaj się od tego co czujesz nie udawaj, że sytuacja nie miała miejsca lub że nic cię to nie obchodzi. 9. Szukaj powodów do uśmiechu, naucz się relaksować, zdystansuj się wobec samego siebie. 10. Zweryfikuj swoje codzienne zadania czy przynoszą ci satysfakcję, czego ci brakuje na co dzień i sięgnij po to. Pamiętaj, że największym twoim wrogiem są negatywne myśli, które są przeszkodą na twojej drodze. Akceptacja siebie jest składnikiem niezbędnym do stworzenia silnego poczucia wartości, zatem życzę owocnej pracy nad sobą.

Dorota Kamińska

Artykuł zamieszczony w miesięczniku Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego SM EXPRESS nr 39 
zobacz